18 November 2009

SPM (BM post)

SPM, Sijil Pelajaran Malaysia. Peperiksaan yang 'terbesar' dan yang terakhir bg mereka yg bakal meninggalkan Sekolah Menengah. Ramai orang kata yg SPM ni menentukan masa depan kita. Mereka ini tidak salah, tapi malangnya juga mereka ini tidaklah 100% betul.

Apa yg pasti, SPM bg aku adalah satu peristiwa yg dah lama berlalu. Nasib baik aku dapat lepas dgn keputusan yg agak baik sbb masa tu, aku punya skill utk survive pun boleh dikatakan near 0. Alhamdullillah, dgn keputusan yg x seberapa itu, aku berjaya sampai ke bumi sakura ini.

Kali ni, adik aku pulak yg ambik SPM.. Persamaan antara kami berdua: ambik SPM di negeri yg sama iaitu Johor.

Masa nk ambik SPM ni, banyak dugaan. Luar dan dalam. Masa ni la ada org nk dengki, masa ni la putus cinta (bg mereka yg berkenaan), masa ni la ada itu dan ini. Dan yg paling banyak sekali, masa ni la baru nk study.

Bagi aku, study utk exam bukannya baca buku atau buat soalan yg lepas2. Masa nk examla kene uruskan masa dengan sebaiknya. Aku dulu amalkan 50% main, 25% study, 25% tgk org study. Main tu penting, sebab boleh relax. Selain itu, dgn bermainlah aku dpt lebih igt segala formula yg berkenaan (bukan semua, tp bolehla).

Tgk org study pun penting jugak. Kita bukannya 100% tahu apa yg kita x faham. Atau dengan erti kata lain, salah faham. Tak pun ada yang kita terlepas pandang ke, mana tau?

Tp result aku pun takat 'boleh' je. Takdela cemerlang, gemilang, terbilang. Mungkin formula aku x betul. Tp lain org lain cara.

Sekarang ni, aku kene tulis thesis, bukan jawab soklan mcm SPM lg. Sekarang ni diri kene prepare menghadapi hidup yg tak terkawal.

Akhir sekali, moga berjaya kepada mereka yg berkenaan.


Posted in The World Of Orcaz

Tiada ulasan:

Catat Ulasan