25 Jun 2009

Let's get started

Akhirnya, siap jugak alat untuk buat eksperimen aku. Patutnya mende tu boleh je siap dalam masa satu hari, tapi sebab takde stok, kene la tempah. Nasib baik kehidupan berinternet kat sini mudah. Cuma pergi laman web yg ada jual mende yg kita nk, klik, tunggu, dapat.

Tapi, sebenarnya apakah eksperimen yg aku nk buat, yg aku dok kecoh2 ni sebenarnya?

Biar aku terangkan. Projek/research utk thesis aku adalah berkenaan dengan magnetic refrigerator. Bukannya petisejuk bermagnet, mahupun magnet yg korg letak lekat2 kat petisejuk korg tu, ini mengenai sistem penyejukan yg menggunakan magnet.

Sistem penyejukan sekarang ni menggunakan teknik pemampatan dan pengembangan gas, atau cecair penyejuk seperti Freon.

Kebanyakan gas2 dan cecair penyejuk ni contohnya Freon, amatlah tidak baik untuk kesihatan dan juga alam sekitar. Anda ingat pada CFC? CFC memusnahkan ozon, tetapi penggunaan telah pun diharamkan.

Berbalik kepada magnetic refrigerator nih.

Magnetic refrigerator menggunakan konsep magnetocaloric affect. Baca banyak lg kat sini http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_refrigeration

Material yg digunakan adalah Gadolinium. Gadolinium adalah salah satu rare metal. Dia mempunyai Curie Temperature kat 20 darjah selsius. Masa kat curie temperature ni, beza suhu paling sejuk dgn paling panas adalah terbesar. Jd, penggunaan gadolinium dlm konteks Refregeration at near room temperature adalah amat sesuai sekali.

Tp, sampai sekarang nih, yg bebetul leh jd pengganti kepada cecair dan gas penyejuk yg digunakan dlm petisejuk, dan juga aircon kita belum lg ditemui.

Berbagai cara telah dilakukan, termasuklah design utk magnetic refrigeration nih. Yg paling popular adalah AMR (active magnetic regeneration) dgn menggunakan Reverse Brayton Cycle.

Berdasarkan mende nilah eksperimen akan dibuat oleh kami.

Tapi, aku telah diturunkan satu persoalan: tukar cycle.

Maka aku terjumpa reverse ericsson cycle. Cycle ni klu mengikut teori, mempunyai kadar penyerapan haba yg tinggi. ini bermaksud, dgn reverse ericsson cycle ni, kita mungkin dpt melakukan penyejukan dgn load yg lebih tinggi. Tapi, kebanyakan alat yg telah didesign utk reverse ericsson cycle ni, adalh dr jenis yg berputar.

Maka, mungkin inilah permasalahan yg mungkin aku perlu selesaikan utk thesis aku.

Ah, lupa pulak nk tegaskan psl kebaikan magnetic refrigeration nih. Selain dpt menghapuskan pelepasan gas2 yg berbahaya, ia juga dpt digunakan utk penyejukan udara di dalam space station ataupun space shuttle.

Sekian, penerangan yg panjang lebar tp masih agak tak lengkap dr saya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan