09 Ogos 2009

Tropical Storm is coming!!! (BM post)

Dalam masa 4 hingga 5 jam dr post ini ditaip, aku akan memulakan perjalanan ke Tokyo. Kali ni aku pilih route Kobe-Osaka-Nara-Kameyama(mie)-Nagoya-Shiojiri(Nagano)-Kofu(Yamanashi)-Tokyo. Perjalanan dijangka mengambil masa maksimum 16 jam.

Ok, masa utk sediakan semua brg. Chacklist:
-peta...ok
-jadual...ok
-Mieda...ok
-kabel/charger...ok
-kamera...ok
-baju...nntla
-cuaca...lupala pulak

Maka, aku pun checkla cuaca cemana. Tgk dr gambaran radar cuaca, ada beberapa 'pusaran' awan yg aku tak berapa suka. Mengikut maklumat taufan, yg aktif cuma ada satu (no.8 Morakot). Aku pun lihatla animation pergerakan awan. mmg meragukan.

Aku check pulak website mengenai taufan2 diseluruh dunia. Agak terkejut apabila mengetaui, ada 3 'ribut' sdg aktif dirantau ini. #1:Goni, ribut tak aktif, kategori-tropical depression. #2: Morakot, ribut aktif, kategori-typhoon(taufan), sdg melanda China, takyah risau. #3: Ten, ribut aktif, kategori-tropical depression(akan upgrade kpd tropcal storm tgh hari nnt), sdg menuju tokyo, tak brapa happy.

Oleh kerana ribut Ten dijangka melanda pesisir pantai kat area wakayama/mie tgh hari nnt, dijangka akan adala hujan sesikit. Tp, masa dah sampai tokyo, diramalkan Ten akan jd Tropical Storm. Bermakna akan jd hujan yg agak lebat (takla lebat sgt). Ini amat merunsingkan kerana, aku malas nk bawak payung dan biasanya kalau hujan ni, kasut aku basah.

Haaa~

hujan hujan,
hujan ceria,
jangan ganggu,
hujan ceria...



Posted in The World Of Orcaz

Tiada ulasan:

Catat Ulasan