09 November 2009

The hunt for the fruit of the gods (BM post)


Hari Sabtu lepas, kami bebudak Kansai pergi 'memburu' dan 'memusnahkan' salah satu tanaman kat sini: Pisang Kaki. Dalam bahasa jepunnya: Kaki (かき、柿), dan dalam englishnya Persimmon. Tahun lepas ada buat jugak, tp kat area Shiga. Tahun ni di Kobe.

Fruit of the Gods?

Yg ni, aku jumpa masa aku check wikipedia. Org Greek/Yunani dedulu, panggil pisang kaki ni The Fruit of the Gods. Pasal nama ni amatla menarik hati, aku guna kat tajuk post kali ni.

Message

Semuanya bermula pada 2hb. Ujai wat survey nk pegi bila dan dimana. Setelah pihak yg berkenaan mengira undi2 tersebut, maka satu lg mesej dihantar.

1100@HankyuRokko
1110@HankyuSannomiya

1130@Shinkaichi

1200@Kizu


-This message will self-destruct in 5 seconds

*mesej ini telah diedit sepenuhnya


Journey

Perjalanan mengambil masa kira2 50 minit. Tambang lak antara 700~770 yen (Hanshin, Hankyu). Melalui antara bukit-bukau dan gunung-ganang.

Aku sampai kat Shinkaichi lebih kurang pukul 1115. Kat situ, terjumpa lak Kimu dan bebudak Osaka. Diorg ni dah hampir2 ambik train berpatah balik ke Kousoku-kobe (高速神戸). Maka, dgn niat murninya aku pun bawakla diorg ke jalan yg benar.

Sampai kat Kizu(きづ・木津) lak kul 1149. Oleh kerana Ujai dan lain-lain amik train Hankyu Line yg bertolak selepas kul 1100 dr Rokko, maka terpaksa menunggu dekat 15 minit. Bagus gak sampai awal nih. Leh tangkap gambar macam2.

Pada 1204, sampaila mereka. Aku igt suma org dah sampai, rupanya Izzat sampai lambat lak.

Adventure kami tidak terhenti di situ, peta yg kami ada tidaklah beberapa lengkap. Dan kami (sebenarnya Ujai sorg) terpaksa bertanyakan arah pada penduduk tempatan yg ada.

Kemudian, terpaksa pulak mendaki sedikit (ketinggian 10m kot) sebelum sampai ke ladang/kebun pisang kaki yg berkenaan.

Makan

Rule makan Pisang Kaki kat sini cuma ada beberapa sahaja.

Pertama, bayar (ko igt, kitaorg tanam pokok ni utk korg makan sorg ke? bisnes la weh: kata pemilik ladang/kebun tersebut).

Kedua: eat all you can.

Ketiga:blah.

Bayaran yg dikenakan ialah 630yen seorg.

Sebab aku tak makan apa2 pagi tu, tangan aku menggigil masa kupas Pisang Kakiku yg pertama pada hari tersebut. Sampai makcik tu tegur "大丈夫? (Ayu Are you OK?)". Jadi aku nasihatkanla sebelum korg handle pisau ke, gergaji ke, pistol ke, baik alas perut dulu. Nnt tercedera diri sendiri kang, sapa susah?

Aktiviti lain

Aku mengambil kesempatan ini utk membuat Food Photography. Sudah tentu Pisang Kaki menjadi subject aku. Tak ketinggalan juga Portrait Photography. Model kali ni kak Ina, Deja, dan juga dua org jepun (waris pada pemilik ladang/kebun ni kot).

Penutup

Kami semua balik selepas sembahyang Asar. Dan lepas tu, buat aktiviti masing2.


Budak ni comel>>


<<First time tangkap gambar org yg tidak dikenali dgn kebenaran







Posted in The World Of Orcaz

Tiada ulasan:

Catat Ulasan