28 Januari 2010

iPad and Tablet PCs future (BM Post)

Posted in The World Of Orcaz(blog)

Akhirnya Apple melancarkan iPad mlm td. Ura-ura mengenai iPad telah pun saya ikuti sejak beberapa bulan lalu apabila ura-ura mengenai iPhone 4G bermula.

iPad adalah tablet PC yg terbaru dr segi design (Tablet PC sebelum ni adalah notebook/netbook yg boleh diputar-putarkan)

Tapi, ada org kata "no keyboard!". Ya, dgn tiada keyboard, maka ini adalah satu disadvantage akan tetapi disinila terletaknya keistimewaan Tablet PC. Tablet PC adalah sejenis komputer kecil yg tempatnya letak di tangan anda, bukan diatas meja. Cuba fikirkan situasi dibawah:


Katakanla didalam mesyuarat atau lebih senang masa presentation. Kalau guna netbook/notebook, kita perlu menunduk untuk melakukan beberapa arahan tertentu. Akan tetapi, dgn tablet PC, ini semua tidak diperlukan. Membuat presentation adalah lebih senang!

Bagi saya tablet PC ini bagus untuk org2 bisnes dan juga student yg x brapa suka untuk menaip (untuk baca pdf ke).

Jd, bagaimana dgn pesaing lain?

Menurut sumber-sumber tertentu, Google dgn kerjasama HTC sedang membangunkan Tablet Pc yg menggunakan Chrome OS. Microsoft pula telah bekerjasama dgn HP utk membangunkan HP Slate. Pengunguman HP Slate telah pun dibuat pada awal bulan ini, akan tetapi demonstrasi unit HP Slate baru sahaja ditunjuk mlm td. Walaubagaimanapun spec bg HP Slate masih lg belum diketahui.

Sebagai pengguna iPhone, pengunguman iPad adalah sesuatu yg dinanti-nantikan. IPad menggunakan iPhone OS 3.2, OS yg dikatakan bakal dijadikan OS utama bg iPhone 4G yg akan tiba musim panas nnt.

Nota: Tablet PC mempunyai kurang sambutan sebelum ini, adakah dgn design baru seperti akan menaikkan populariti Tablet PC sekaaligus membenamkan netbook?

Nota2:iPad adalah iPhone yg bersaiz besar, manakala HP Slate adalah Win 7 bersaiz kecik.

1 ulasan: