25 Disember 2010

Shopping for christmas... Japanese style [BM Post]

Posted in The World Of Orcaz(blog) Posted in The World Of Orcaz(Hobby Matter)

23hb Disember, hari cuti kat sini.

Pada ari ni, aku nk amik MieA device, Codename: MieA-MC yg terbaru serta satu game yg aku tempah beberapa bulan lepas. Cadang nk pegi awal sbb nk tgk cemana rminya org beli game tersebut yg dijual pada ari tersebut. Tp sebab terbangun lewat, aku pegi tgh ari.

Semasa dlm perjalanan ke Osaka, aku baca tweet mereka yg berkenaan. Menurut tweet-tweet tersebut, Kedai Yodobashi Camera di Akihabara, telah dipenuhi mereka yg nk beli game tersebut. Manakala di kedai Bic Camera di Ikebukuro, pihak kedai terpaksa bukak kaunter khas.

Aaaa... Tokyo, biasala. apa2 pun mesti ramai org. Osaka mesti kurang kot. Tetapi aku terkejut bila tgk keadaan ini di kedai Yodobashi di Umeda.

 

Ini membuatkan aku tertanya...adakah semua nk beli game yg sama? Sb aku dgr org kedai tu menjerit "Nombor giliran akan diberi kpd sesapa yg nk beli Game *tuut*". Biar betul.

Aku memerhatikan buat seketika, x rmi yg beli game yg aku nk amik nih. Bila di teliti dgn lebih teliti seteliti yg mungkin, aku kagum dgn org2 Jepun nih.

No. 1
Yg beratur adalah drpd pelbagai lapisan umur, dr budak ke tua (dlm 50 thn, kat sini umur 50 thn pun mcm 40 thn kat Msia), dr yg bujang smpila ke dah berkahwin, dan juga lelaki serta perempuan.

No. 2
Kebanyakan mereka x beli satu game jer. Paling kurang pun 2. Sampai yg borong 5 pun ada (pelbagai platform). Ada yg bawak sekeping jer, tp smpi kaunter, pi mintak game2 lain. Mana la x lama.

No. 3
aku mendapati, platform dibawah popular utk beberapa golongan
PSP - lelaki, kebanyakannya bujang
Nintendo DS (all version) - perempuan (semua umur), bebudak
PS3 - lelaki, mereka yg dah bercouple,
Wii - family besar, pelbagai lapisan umur, makcik dpn aku pun beli game Wii.
Xbox - x popular dikalangan org Jepun nampaknya.

Aku sebenarnya beratur lebih 30 mnt! Nasib baik dlm bangunan, klu kat luar sejuk. Aku yg pi order game ni atas sbb nk dpt cepat dan mudah, pun kene beratur lama jugak. Tp advantage order ni ialah, ko akan dpt apa yg ko order. Xdela nk kene pi kedai pagi2 sblm subuh.

Jadi, game apa yg aku beli? Gambar di bawah... haha

The kotak

Isi kat dlm

PSP-3000 AKB (front)

PSP-3000 AKB (Back)

48 kiss mark with sign battery cover

aku guna Michan (Minami MINEGISHI) punya battery cover

Isi kat dlm. Dr kiri, 24 helai jacket dgn 48 design (tiap2 design utk tiap2 member), 1:1 Kiss mark sticker (48 kiss mark), Game AKB 1/48, 10 helai gambar, 3 keping dvd (the making of AKB 1/48, 1 keping utk setiap team)

Jacket yg dia bg pun ada design lain kat belakang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan